بسیج مرودشت

وبلاگ خبری تحلیلی مذهبی بسیج مرودشت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بسیج مرودشت خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

ايمان، ملاك اوليه و اساسي ازدواج

حالا اگر پول نداري، مي‌فرمايد: «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏» (نساء/25) يك نكته‌ي لطيف، مي‌گويد: «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِنات»، «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏» يعني چه دختر حُرّ باشد، چه كنيز باشد، آنچه مهم است بايد ايمان داشته باشد. از همه چيز، از لهجه، از مدرك، از پول، از شكل، از همه چيزي اسلام  مي‌گويد: يك قدم پايين‌تر بيا. اما از ايمان... خواستگار كه براي دختر ما مي‌آيد، اصل براي ما ايمان است. داماد متدين كه اطلاعاتش پايين باشد، خيلي ارزشش بيش از دامادي است كه خيلي سطح معلوماتش بالاست، اما دين ندارد. «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِنات»، «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏». حالا بد نيست يك نكته بگويم، اين كنيز و برده از كجا پيدا شد. من هم از بس حرف مي‌زنم، نمي‌دانم اينها را كجا گفته‌ام. اخيراً هم يكجايي گفتم. يا در تلويزيون يا بيرون. خوب گوش بدهيد. هرجا ايستادم شما بگوييد.

 

در تاريخ بشر، هم جنگ بوده، هم جنگ هست، هم جنگ خواهد بود. در جنگ هم يكي غالب، يكي مغلوب، مغلوب‌ها را هم سر ببريم، درست نيست. آزاد كنيم درست نيست. اردوگاه درست نيست. بهترين راهش اين است كه اينها را به عنوان اسير و كنيز پخش كنيم. به تدريج آزاد شوند. اين را گفتند. متن قرآن است اگر آن موردي كه تو خواستي نشد، حق گناه نداري. يك قدم پايين‌تر بيا. تازه مي‌گويد: «أَنْ تَصْبِرُوا» (نساء/25) اگر مي‌توانيد خودتان را نگه داريد، «وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُم‏» صبر كنيد بهتر است.

 

اين كنيز را مفت مي‌شود به خانه آورد؟ نه! اين كنيزها بايد 1- با رضايت ولي‌اش باشد. 2- بايد مزدشان را داد. مزدشان را هم بايد به خودشان داد. «وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُن‏» (نساء/25) مهريه‌اش را بايد به خودش بدهي. يعني آنها هم شخصيت دارند. كنيز است، ولي شخصيت دارد. بايد...

 

چقدر مهريه بدهيم؟ مي‌گويد: «مَعروف»، يعني عرفي. الآن اگر كسي دخترش را با يك پسري عقد كند با يك سكه و دو سكه، اين معروف نيست. عرف، بايد مراعات كرد كه آن پدر دختر هم مي‌خواهد جهازيه تهيه كند. معروف بايد باشد. حقوق چوپان ماهي چقدر است؟ بين 300 و 600 ما مي‌گوييم، 400، 450. پس ماهي 400 تومان. 400 تومان سالي چند ميليون مي‌شود. تقريباً سالي پنج ميليون. هشت تا پنج ميليون چقدر مي‌شود؟ شعيب گفت: دخترم را به تو مي‌دهم به شرط اينكه هشت سال چوپاني كني. يعني الآن اگر پيغمبري، به پيغمبري دخترش را بدهد، مي‌گويد: هشت سال چوپاني؟ يعني چهل ميليون. تازه گفت: اگر مي خواهي دو سال اضافه كن. يعني ده ميليون رويش بگذار. مهم اين نيست كه چهار ميليون، ده ميليون، ده سكه، صد تا سكه، مهم اين است كه به داماد فشار نيايد. يك وقت يك كسي مي‌تواند پانصد سكه بدهد. يك وقت يك كسي تا آخر عمرش 50 سكه هم نمي‌تواند بدهد. مهم دختر فروشي نيست. توان داماد و خانواده‌ي داماد است. معروف!

 

كنيز از نظر اجتماعي يك محروميت‌هايي دارد. چون محروميت دارد، اگر خلاف هم كرد، نصف. مثلاً اگر يك آدم آزادي، زن آزادي خلاف كرد، مثلاً با فلان مقدار تنبيه شود، كنيز نصف است. قرآن مي‌فرمايد: «فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذاب‏» (نساء/25) اگر بناست زني خلافكار بود، كنيز هم خلافكار بود، چون كنيز شأنش پايين‌تر است، كيفرش هم بگوييد: نصف است.

 

اين قرآن بود، 1- تشكيل خانواده مقدس است. 2- ازدواج كردن يك ركعت نماز را هفتاد برابر مي‌كند. 3- كار در خانه جهاد است. 4- كار مرد براي خانمش «كالجهاد» است. «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِد» (كافي/ج5/ص88) مرد براي خانم كار بكند، «كالمجاهد». زن براي شوهرش كار بكند، خود جهاد است. «جِهَادُ الْمَرْأَةِ» (كافي/ج5/ص9)

قسمتی از برنامه درس هایی از قرآن حاج آقا قرائتی تاريخ پخش:  14/05/92

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر ولی فقیه معصوم نیست، پس چرا لازم است از او اطاعت شود؟

 

برای اجرای احکام و قوانین اسلام بهترین و شایسته‌ترین فرد کسی است که بتواند در سه عرصة تفسیر، تطبیق و اجرای قانون اسلام از موقعیت ایده‌ال برخوردار باشد که از آن به عصمت تعبیر می‌کنیم. یعنی کسی که بهترین مفسر قانون باشد و در تفسیر قانون دچار خطا و لغزش نشود. در تطبیق نیز از اشتباه مصون باشد و در اجرا نیز انگیزه‌ای برای تخلف از قانون برای او مطرح نباشد که چنین ویژگی‌هایی همان عصمت است و شخصی که واجد آنها باشد معصوم است. واضح است که با وجود چنین کسی و دسترسی به وی، عقلاً نمی‌توان از پذیرش حاکمیت او سرباز زد و سر به فرمان دیگری نهاد. برترین مصداق در این باره شخص نبی اکرم و ائمه هدی ـ علیهم السّلام ـ هستند. بنابراین تا امام معصوم وجود دارد (رهبری ایده‌آل) و در دسترس است، نوبت به غیر معصوم نمی‌رسد. امّا در زمان غیبت و عدم دسترسی به امام معصوم چه باید کرد؟
دو راه وجود دارد: ۱٫ پذیرش حاکمیت حکام جور و حاکمان فاسد و ظالم مثل حکومت پهلوی، صدام، حسنی مبارک و امثال اینها. یعنی اینکه گفته شود حال که امام معصوم در دسترس نیست فرقی بین بقیه نیست. همه مثل هم هستند و تفاوتی بین یک فقیه و اسلام شناس متقی و زاهد و عادل که گناهی ـ حتی یک بار ـ از او دیده نشده است با یک شخص بیگانه از دین و معنویت و جدای از اهل بیت وجود ندارد. بطلان این مطلب به حدی واضح است که به نظر می‌رسد کسی در طرد آن به خود تردید راه نمی‌دهد. در واقع این مطلب شبیه این است که کسی بگوید برای علاج فلان مریض یا باید پزشک فوق متخصص وجود داشته باشد و الا اطباء دیگر برای من مثل اشخاص عادی است و برای معالجه می‌توانیم به غیر طبیب نیز رجوع کنم.
۲٫ راه دیگر این است که با دست نیافتن به معصوم، دنبال کسی باشیم که پس از معصوم در دین شناسی، تقوا و صلاحیت اجرای احکام و قوانین اسلام، بهترین باشد و از او لایق‌تر پیدا نشود. به نظر می‌رسد این راه، بهترین راه باشد و خطر انحراف حاکمیت را هر چند به دلیل عدم عصمت به طور صد در صد از بین نمی‌برد. امّا به حداقل ممکن می‌رساند.به همین جهت معتقدیم نظریة ولایت فقیه، متعالی‌ترین نظریه‌ای است که می‌تواند مسلمانان را به سعادت اجتماعی خود نایل سازد، تا آن زمان که با آمدن آن معصوم غایب، کمبودهای جامعة اسلامی به صورت ایده آل رفع گردد.
بنابراین «حکومت ایده آل و مطلوب در اسلام، حکومتی است که امامان معصوم – علیهم السلام – متکفّل اجرا و تامین سعادت مادی و معنوی جامعه شوند. در عصر غیبت، که تحصیل مصلحت لازم، در حد مطلوب و ایده آل میسر نیست و مردم از مصالح و محاسن حکومت معصوم محرومند، باید نزدیک ترین مرتبه به حد مطلوب را تأمین کرد، یعنی جامعه باید حکومت کسی را که به امام معصوم نزدیک تر است، پذیرا شود. این اقربیت در سه امر تجلّی می یابد، یکی علم به احکام کلی اسلام (فقاهت)، دوم شایستگی روحی و اخلاقی به گونه ای که تحت تاثیر هواهای نفسانی، تهدید و تطمیع قرار نگیرد(تقوا) و سوم :کارآیی در مقام مدیریت جامعه که در بر دارندهء درک سیاسی و اجتماعی، آگاهی از مسائل بین المللی، شجاعت در بر خورد با دشمنان و تبهکاران و … است. پس کسی که بیش از دیگران واجد این شرایط است، باید زعامت و پیشوایی جامعه را بر عهده بگیرد و چنین کسی تنها فقیه جامع الشرایط است.(۱)

[ چهار شنبه 6 آذر 1392برچسب:ولی فقیه , معصوم , ولایت , شبهات ولایت , شبهه و پاسخ گویی به شبهات , ولی فقیه و شبهات , مرودشت , بسیج مرودشت,

] [ 19:8 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

بسم الله الرحمن الرحیم

این سخن امام علی که با زنان مشورت نکنید چه دلایلی دارد ؟

به ادامه مطلب بروید

 


ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

«می خواهم خودم، برای آینده ام تصمیم بگیرم.»
«می خواهم خودم، همسر آینده ام را پیدا کنم.»
«من به دنبال عشقم هستم.»
1) ببخشید! شما چندسال دارید؟ چند درصد از شرایط ازدواج برای شما فراهم است؟ گمان می کنید مردم آن قدر ساده اند که مهم ترین سرمایه هایشان را در خیابان رها کنند تا شما بدون هیچ زحمت و تلاشی آن را از آن خود کنید؟
این جمله را به یاد داشته باشید: « برای سنجش میزان عقل دوست خود، مطلب محالی را بگو، اگر باور کرد، در عقل او شک کن! »
آیا ممکن است خانواده ای دخترشان را که سال های زیادی برایش زحمت کشیده اند، در خیابان رها کنند و منتظر بمانند تا نوجوانی او را از آن خود کند؟!

2) در داروخانه ها، قسمتی وجود دارد که داروهای کمیاب و خاص را در آن جا نگهداری می کنند. در ادبیات دینی هم واژه «عشق» همانند دارویی کمیاب است که فقط افراد خاص می توانند از آن استفاده کنند؛ پس لطفا در استفاده از این کلمه حسّاس باشید و خود را فریب ندهید!
ویادتان باشد:
دلیل آبکی از دین نیاور
نگاه تلخی از شیرین نیاور
اگر ظرفیتی بالا نداری
کلاس عشق را پایین نیاور[1]

منبع:
[1]. محمدکاظم بدرالدین

بسم الله الرحمن الرحیم

ازدواج می تواند ایمانمان را افزایش دهد ؟

روان‌شناسان معتقدند كه انسان بطور طَبْعي اجتماعي و متمايل به انس و ارتباط با ديگران است اگر نگوييم ذاتاً اجتماعي است حداقل اين كه اين ميل به ديگران در وجود او قوي است از سوي ديگر تعادل انسان بر پاسخ گويي به نيازها و تعديل آن‌ها مبتني است. بنابراين رشد طبيعي انسان در گروِ پاسخ به اين نياز همگاني و تعديل خواسته‌هاي عمومي است و بر اثر ازدواج اين دو حاصل مي‌شود و در دو بُعد عاطفي و غريزي هيچ عاملي ويتامين ازدواج را ندارد. از ديدگاه زيست شناسان نيز غددي كه مربوط به غريزة جنسي است وقتي در خون ترشح كند يك دگرگوني عجيبي در جسم و روح جوان‌ها (دختران و پسران) پيدا مي‌شود. اين دگرگوني به اندازه‌اي واضح است كه حتّي در صورت جوان تأثير مي‌گذارد. وقتي اين غدد در خون ترشّح كرد يك تمايل عجيبي در جوان پيدا مي‌شود.[1] پس هم از بُعد روان شناختي و هم بعد زيستي انسان نيازمند به ازدواج است و با پاسخ‌گويي صحيح به نيازهايي كه ازسوي خدا در وجود انسان قرار داده شده، ايمان محقق مي‌شود.


ادامه مطلب
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه